CBT και βελτίωση πρόσβασης στη θεραπεία σε άτομα με άγχος

CBT και βελτίωση πρόσβασης στη θεραπεία σε άτομα με άγχος

Βελτίωση της #πρόσβασης στη #CBT σε άτομα με #άγχος. 

Εμπόδια στην πρόσβαση σε Γνωσιακή-Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT)

Η Γνωσιακή-Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT) είναι μια σημαντική παρέμβαση για τις αγχώδεις διαταραχές, που συχνά προτιμάμε αντί της φαρμακευτικής αγωγής λόγω των πιο μακροπρόθεσμων αποτελεσμάτων της. Ωστόσο, πολλά εμπόδια εμποδίζουν την ευρεία πρόσβαση σε αυτήν τη θεραπεία. Αυτή η ανασκόπηση εμβαθύνει σε στρατηγικές που βελτιώνουν την πρόσβαση στη CBT για όσους αντιμετωπίζουν αγχώδεις διαταραχές.
Οι ερευνητές πραγματοποίησαν μια ανασκόπηση του γνωστικού πεδίου σε πολλές ακαδημαϊκές βάσεις δεδομένων για να επιτευχθεί μια ολοκληρωμένη κατανόηση. Η αναζήτηση αφορά σε στρατηγικές για την αύξηση της πρόσβασης στη CBT για τις αγχώδεις διαταραχές, εξαιρουμένης της Διαταραχής Μετατραυματικού Στρες (PTSD) και της Ιδεοψυχαναγκαστικής Διαταραχής (OCD) λόγω της διακριτής ταξινόμησής τους. Από 1.739 άρθρα, οι μελετητές επιλέγουν 73 μετά από αυστηρό έλεγχο και ανάλυση.

Έξι βασικές στρατηγικές

Προκύπτουν έξι βασικές στρατηγικές για την ενίσχυση της πρόσβασης στη CBT για τις αγχώδεις διαταραχές:

  1. Πρόσβαση στη βάση εμπειρικών δεδομένων: Οι τακτικές ανασκοπήσεις σχετικά με τις αξιολογήσεις και τις βελτιώσεις σε υπάρχουσες στρατηγικές και προγράμματα και η υποστήριξη περισσότερης έρευνας σε θέματα που αφορούν στην πρόσβαση είναι ζωτικής σημασίας.
  2. Προσδιορισμός των τρόπων χορήγησης της CBT: Η πρόσβαση είναι καλύτερη μέσω επιλογών απομακρυσμένης πρόσβασης στη θεραπεία (τηλέφωνο, βίντεο, συνομιλία), ομαδικής θεραπείας, αυτοκαθοδηγούμενης θεραπείας και δια- διαγνωστικής CBT.
  3. Δημιουργία ικανοτήτων για την παροχή της CBT: Με τη μείωση του κόστους εκπαίδευσης και την εκπαίδευση του μη-ειδικευμένου προσωπικού, ο αριθμός των παρόχων βαίνει αυξημένος. Η διατήρηση μιας προσέγγισης βασισμένης σε αποδείξεις είναι μια υπόθεση συνεχούς επίβλεψης και ανατροφοδότησης.
  4. Προσαρμογή της διαδικασίας πρόσβασης στις τοπικές ανάγκες: Η προσαρμογή του κόστους, των τρόπων πληρωμής και της διαθεσιμότητας αυτοπαραπομπής στις τοπικές ανάγκες αποτελεί σημαντικό στοιχείο. Επιπλέον, η σαφής επικοινωνία μεταξύ των παρόχων πρωτοβάθμιας και εξειδικευμένης φροντίδας είναι ζωτικής σημασίας.
  5. Προσέλκυση πιθανών χρηστών υπηρεσιών: Οι εκστρατείες ευαισθητοποίησης και η εκπαίδευση  αντιμετωπίζουν την παραπληροφόρηση σχετικά με την CBT και αντιμετωπίζουν τις στιγματιστικές προκαταλήψεις, ενθαρρύνοντας περισσότερα άτομα να ζητήσουν βοήθεια.
  6. Βελτίωση προγραμμάτων και πολιτικών: Οι πολιτικές που θέτουν πρότυπα προσανατολισμένα στην πρόσβαση ενισχύουν την πρόσβαση σε ολόκληρο το σύστημα ψυχικής υγείας. Ειδικότερα, ευέλικτα προγράμματα όπως το Improving Access to Psychological Therapies (IAPT) και το Better Access καλύπτουν διάφορες ανάγκες.

 

Τα δυνατά σημεία της μελέτης

Τα δυνατά σημεία της μελέτης περιλαμβάνουν τη μοναδική συμβολή της σε πρακτικές στρατηγικές για τη βελτίωση της πρόσβασης στην CBT. Οι ερευνητές θεωρούν ότι οποιαδήποτε επιμέρους στρατηγική θα οδηγούσε στη βελτίωση της πρόσβασης, ακόμα και εκείνες που δεν είναι σχεδιασμένες αποκλειστικά για την CBT ή τις αγχώδεις διαταραχές. Αυτή η προσέγγιση οδηγεί σε μια ποικιλία προτάσεων. Ωστόσο, οι περιορισμοί της μελέτης περιλαμβάνουν τον αποκλεισμό στρατηγικών που έχουν σχεδιαστεί για υπηρεσίες ψυχικής υγείας σε χώρες με χαμηλό ή μεσαίο εισόδημα, καθώς και την μικρή προσοχή που δίνεται στην πολιτισμική, εθνική ή θρησκευτική ποικιλομορφία, με αποτέλεσμα την περιορισμένη γενίκευση των ευρημάτων.
Όσον αφορά τις συνέπειες της πρακτικής εφαρμογής της, η ανασκόπηση θεωρεί ότι η διάδοση σαφών και προσβάσιμων πληροφοριών σχετικά με την CBT είναι ζωτικής σημασίας για να προσελκύσει όσους είναι αναποφάσιστοι σχετικά με τη θεραπεία. Επιπλέον, τονίζει τη δυνατότητα της δια-διαγνωστικής CBT να αντιμετωπίσει μια ποικιλία συμπτωμάτων, λαμβάνοντας υπόψη τα ατομικά εμπόδια και πλαίσια. Επίσης, τονίζει τη δυνατότητα παροχής ψηφιακής CBT, καθώς και την ανάγκη προσαρμογών στην πολιτική για την κάλυψη του κόστους της CBT και τη μείωση των εξόδων εκπαίδευσης.
Εν κατακλείδι, αυτή η ανασκόπηση αποτελεί τη βάση για περαιτέρω διερεύνηση στρατηγικών για την ενίσχυση της πρόσβασης στη CBT σε συγκεκριμένους πληθυσμούς, όπως για παράδειγμα οι νευροαποκλίνοντες φοιτητές, οι οποίοι εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά προβλημάτων ψυχικής υγείας, συμπεριλαμβανομένου του άγχους.

Πηγή της σχετικής ανασκόπησης στο:
https://www.nationalelfservice.net/treatment/cbt/improving-access-to-cbt-anxiety-disorder/

Βιβλιογραφικές αναφορές:

Auerbach, R. P., Alonso, J., Axinn, W. G., Cuijpers, P., Ebert, D. D., Green, J. G., . . . Bruffaerts, R. (2018). Mental disorders among college students in the World Health Organization World Mental Health Surveys. Psychological Medicine, 48(14), 2429-2441. https://doi.org/10.1017/S003329171800261X
Borghouts, J., Ebert, D., Lehr, D., Smit, F., Lokkerbol, J., Auerbach, R. P., . . . Kessler, R. C. (2021). Digital interventions for college students with subthreshold depression: Cost-effectiveness study. Journal of Medical Internet Research, 23(8), e27346. https://doi.org/10.2196/27346
Cuijpers, P., Sijbrandij, M., Koole, S., Huibers, M., Berking, M., & Andersson, G. (2014). Psychological treatment of generalized anxiety disorder: a meta-analysis. Clinical Psychology Review, 34(2), 130-140. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2014.01.002
Hofmann, S. G., Asnaani, A., Vonk, I. J., Sawyer, A. T., & Fang, A. (2012). The Efficacy of Cognitive Behavioral Therapy: A Review of Meta-analyses. Cognitive Therapy and Research, 36(5), 427-440. https://doi.org/10.1007/s10608-012-9476-1
Taylor, S., Abramowitz, J. S., & McKay, D. (2012). Non-adherence and non-response in the treatment of anxiety disorders. Journal of Anxiety Disorders, 26(5), 583-589. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2012.02.010

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest